TASA-ARVOSUUNNITELMA

LÄHTÖKOHDAT

Tasa-arvosuunnitelman laatiminen perustuu Lakiin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609 /1986 ja 232 /2005). Tasa-arvon edistäminen työpaikalla on suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa: luodaan ja vakiinnutetaan toimintatapoja, joilla varmistetaan tasa-arvon edistäminen.

Tasa-arvosuunnitelma edellytetään työnantajalta, jonka palveluksessa on yli 30 työntekijää. Sibelius-opiston kannatusyhdistys ry/Sibelius-opisto on laatinut tasa-arvosuunnitelman lain asettaman velvoitteen mukaan.

Suunnitelman toteuttamista arvioidaan ja päivitetään yhteistoimintaryhmänä toimivassa työsuojelutoimikunnassa vuosittain saatavan tilastotiedon ja päivittäisessä toiminnassa saadun palautteen perusteella. Palaute huomioidaan välittömästi toiminnassa.

JOHDON SITOUTUMINEN TASA-ARVON EDISTÄMISEEN

Sibelius-opiston kannatusyhdistys ry:n hallitus on hyväksynyt tasa-arvosuunnitelman. Oppilaitoksen johto sitoutuu omassa toiminnassaan tasa-arvosuunnitelman toteuttamiseen. Epätasa-arvoisesta käytöksestä (tai toiminnasta) ilmoitetaan esihenkilölle ja / tai työsuojeluorganisaatiolle.

TAVOITTEET

Tavoitteena on tasa-arvoinen, yhteistyökykyinen ja kehittyvä työyhteisö, jossa tasa-arvo on osa henkilöstöjohtamista ja yhteistoimintaa. Tasa-arvon toteutuminen lisää työntekijöiden hyvinvointia ja oikeudenmukaisuuden kokemusta sekä ylläpitää työmotivaatiota. Vastuu tasa-arvoisesta käytöksestä ja toiminnasta kuuluu koko työyhteisölle.

TASA-ARVOTYÖN PAINOPISTEALUEET

SAMA PALKKA SAMASTA JA SAMAN ARVOISESTA TYÖSTÄ

Palkkakartoitus laaditaan työsuhteen laadun perusteella. Päätoimisilla opettajilla ilmoitetaan palkkavertailussa myös kokemuslisiä kartuttavat työvuodet. Jos jossakin vertailtavassa ryhmässä on alle 5 jäsentä, vertailua ei tehdä yksityisyyden turvaamiseksi. Luottamusmiehellä on joka tapauksessa mahdollisuus varmistua edustamiensa työntekijöiden yhtäläisistä palkkaperusteista. Työtehtävien muuttuessa päivitetään tehtäväkohtaiset ja henkilökohtaiset palkanosat.

JOHTAMINEN JA TEHTÄVIEN JAKAMINEN TASA-ARVOISESSA JOHTAMISKULTTUURISSA

Tiedonkulku on tasapuolista kaikille työntekijöille. Vastuu tiedotuksesta ja tiedotuksen kehittämisestä on rehtorilla. Tiedonkulku varmistetaan säännöllisellä tiedottamisella sekä riittävällä määrällä työpaikkakokouksia. Vuorovaikutusta vahvistetaan kannustamalla kaikkia antamaan ja vastaanottamaan palautetta. Kehityskeskusteluja järjestetään säännöllisesti.

Johtamista kehitetään työntekijöitä kannustavaksi. Työntekijöitä kannustetaan ylläpitämään ja kehittämään osaamistaan. Kouluttautumista tuetaan yhdenvertaisesti työntekijäryhmittäin.

Hallitus, rehtori ja luottamusmiehet huomioivat suunnittelussa ja päätöksenteossa lainsäädännön vaateet tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta.

IKÄTASA-ARVO

Työntekijöitä kohdellaan tasa-arvoisesti iästä ja sukupuolesta riippumatta. Pitkään työelämässä olleiden taitoja ja kokemusta jaetaan nuoremmille ja vastaavasti nuorilta saatavaa uusinta osaamista hyödynnetään koko työyhteisössä.

SUKUPUOLEEN PERUSTUVAN HÄIRINNÄN EHKÄISEMINEN

Työyhteisössä ei sallita seksuaalista tai sukupuoleen perustuvaa häirintää eikä muutakaan epäasiallista kohtelua. Jokaisella on velvollisuus puuttua epäasialliseen käyttäytymiseen. Tilanteen jatkuessa asiasta ilmoitetaan rehtorille tai työsuojeluvaltuutetulle. Rehtorin tai työsuojeluvaltuutetun on tiedon saatuaan puututtava asiaan.

SELVITYS TYÖPAIKAN TASA-ARVOTILANTEESTA

Henkilöstön sijoittuminen eri tehtäviin

TyösuhdeYhteensäNaisetMiehet
toimenhaltija241410
tuntiopettaja28226
htp-henkilöstö330
yhteensä553916

Opetushenkilöstön palkkaukseen vaikuttaa koulutus, viikkotuntimäärä sekä kokemuslisät. Tämän
vuoksi sukupuolten välistä palkkaeroa ei ole tarkoituksenmukaista laskea. Palkkaus perustuu
yksityisen opetusalan työehtosopimukseen.

PROSESSIT TASA-ARVON VAHVISTAMISEKSI

Uudet työntekijät kiinnitetään julkisen haun kautta. Kiinnitettäessä opettajia toimiin ja päätoimisiksi tuntiopettajiksi hakumenettelyyn kuuluu opetusnäyte ja haastattelu. Valinta perustuu muodolliseen kelpoisuuteen sekä rekrytointitilanteessa osoitettuun osaamiseen. Sukupuoli ei ole perusteena henkilöstöä valittaessa.

TYÖNJAKO

Opettajat kiinnitetään oman instrumenttinsa (tai instrumenttiensa) opettajiksi. Opettajien omien vahvuusalueiden mukaan tehtäviin voi kuulua yhteismusisoinnin ohjausta. Kaikkien opettajien työtehtäviin kuuluu suunnittelua ja kehittämistä sekä osallistumista konserttien ja tapahtumien valmisteluun. Tehtäviä jaettaessa perusteena ei ole opettajan sukupuoli vaan opettajan osaamisen vahvuusalueet sekä ammatillinen kehittyminen.

URALLA ETENEMINEN

Vapautuvat työtehtävät täytetään aina julkisen haun kautta, ellei lainsäädäntö muuta edellytä. Opettajan työn perusluonne on sama työsuhteen laadusta riippumatta. Työtä voidaan rikastaa erilaisin projektiluontoisin tehtävin. Työtehtäviä jaettaessa sukupuoli ei ole perusteena.

TYÖOLOSUHTEET

Sibelius-opistolla on useita opetuspisteitä. Opetustilat opettajien kesken on jaettu niin, että opettajat saavat opettaa eri opetuspisteissä. Salien käyttöaikoja jaetaan käyttökiintiön puitteissa opettajien itsensä ilmaiseman tarpeen perusteella.Opettajien tasapuolinen kohtelu on perusteena työtiloja jaettaessa.

HENKILÖSTÖKOULUTUS

Kouluttautumista tuetaan talousarvion puitteissa yhdenvertaisesti työntekijäryhmittäin. Työyhteisössä on myös työnantajan määräämiä koulutuksia, jotka voivat perustua strategisiin painotuksiin, opetussuunnitelman kehittämiseen tai muihin kehittämishankkeisiin. Palkallisiin koulutuksiin määrättäessä sukupuoli ei ole määräyksen perusteena, vaan perusteena on henkilöstön osaamisen kehittäminen palvelemaan oppilaitoksen perustehtävää.

OSALLISTUMINEN TYÖRYHMIIN

Työryhmissä osallistumisperusteet vaihtelevat:

  • pedagoginen johtoryhmä, aineryhmien suorittama vaali
  • kehittämishankkeiden työryhmät, opettajan oma kiinnostus tai oppilaitoksen perustehtävää palveleva kehittämistarve
  • työsuojelutoimikunta, henkilöstön suorittama vaali
  • johtokunta, henkilöstön edustajat

Valinnan perusteena ei ole sukupuoli.

TYÖN JA PERHEEN YHTEENSOVITTAMINEN

Työntekijät käyttävät perhevapaita. Kaikkien työntekijöiden osalta perhevapaiden käyttö mahdollistetaan sijaisjärjestelyin. Perhevapailta ja muilta pitkiltä vapailta palaaville järjestetään tarvittaessa perehdytys.

TYÖILMAPIIRI

Myönteisen työilmapiirin vahvistamiseksi on vuosittain toiminnan yhteistä suunnittelua. Yhteinen suunnittelu toteutuu aineryhmissä, pedagogisessa johtoryhmässä, työsuojelutoimikunnassa sekä työyhteisön yhteisissä kokouksissa. Työnantaja tukee työntekijöiden liikuntaharrastusta ja virkistystoimintaa talousarvion mahdollistamissa rajoissa.Työilmapiiriä ja työssä jaksamista selvitetään työhyvinvointimittauksin ja kehityskeskusteluissa.

HÄIRINNÄNJA EPÄASIALLISENKOHTELUN EHKÄISEMINEN

Työntekijän kokiessa häirintää hänen tulee olla välittömästi yhteydessä omaan esihenkilöön tai työsuojeluvaltuutettuun. Häirintää ei työyhteisössä suvaita kenenkään taholta. Mikäli häirintää ilmenee, noudatetaan Työturvallisuuskeskuksen ohjeistusta (Epäasiallinen kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla).

ASENTEET

Työpaikan asenteisiin vaikutetaan päivittämällä tasa-arvosuunnitelma säännöllisesti sekä toimimalla tasa-arvosuunnitelman periaatteiden ja toimintamallien mukaan.

TYÖSUOJELU

Työsuojelutoimikunta kokoontuu säännöllisesti. Työsuojelutoimikunta käsittelee työturvallisuuteen, työhyvinvointiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita. Työsuojelutoimikunta päivittää tasa-arvosuunnitelman hallituksen vahvistettavaksi ja raportoi sen toteutumisesta hallitukselle.

TASA-ARVOON LIITTYVIEN ASIOIDEN KÄSITTELY

Kokiessaan tasa-arvo-ongelmia tai halutessaan tehdä tasa-arvoon liittyviä aloitteita työntekijä ottaa yhteyttä joko rehtoriin tai työsuojeluvaltuutettuun. Rehtori on velvollinen puuttumaan välittömästi tasa-arvoa koskeviin ongelmiin. Ongelmat ja aloitteet otetaan työsuojelutoimikunnan käsiteltäviksi tarkoituksenmukaisten toimintamallien kehittämiseksi.

SEURANTA JA VASTUU

Seurantatietoa tasa-arvon toteutumisesta kerätään säännöllisesti palkkojen ja työsuhteiden laadun osalta. Rehtori vastaa tasa-arvosuunnitelman toteutumisesta.

OPETUKSENJÄRJESTÄJÄN TASA-ARVOSUUNNITELMA

LAKI VELVOITTAA SUUNNITTELUUN

Tasa-arvo tarkoittaa samanarvoisuutta. Tasa-arvolain muutos vuonna 2014 toi tasa-arvoa koskevan suunnitteluvelvoitteen kaikille opetuksen ja koulutuksen järjestäjille. Tasa-arvolain päämääränä on estää sukupuoleen perustuvaa syrjintää ja edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä tässä tarkoituksessa parantaa naisten asemaa erityisesti työelämässä. Lain tarkoituksena on myös estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä. (Tasa-arvolaki 1-3 §)

Tasa-arvolain mukaan opetusta tai koulutusta järjestävän on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen ja että opetus, tutkimus ja oppiaineisto tukevat tasa-arvolain tarkoituksen toteutumista. Tasa-arvoa edistetään koulutuksessa ja opetuksessa lasten ikä ja kehitys huomioon ottaen. (Tasa-arvolaki 5 §)

SIBELIUS-OPISTON TOIMINTAPERIAATTEET

OPPILASVALINTA

Oppilasvalinnassa huomioidaan oppisisältöihin ja tavoitteelliseen opiskeluaikaan opetussuunnitelmaan liittyvä tarkoituksenmukainen aloitusikä. Oppilasvalinnan perusteena ei ole sukupuoli.

OPETUSJÄRJESTELYT

Opetusjärjestelyt perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön, viranomaisohjeisiin ja oppilaitoksen opetussuunnitelmaan sekä niihin taloudellisiin resursseihin, joita musiikkiopistolla on käytössään. Opettajat suunnittelevat ja toteuttavat opetuksen pedagogisen tarkoituksenmukaisuuden perusteella. Opetusjärjestelyt eivät perustu sukupuolien asettamiseen eriarvoiseen asemaan.

KÄYTÄNNÖN TOIMINTAOHJEET OPPILAILLE

PUHUTAAN

Jos koet tulleesi epäreilusti kohdelluksi sukupuolen perusteella, keskustele oman opettajasi kanssa. Jos koet, että et voi puhua opettajalle, ota yhteyttä apulaisrehtoriin tai rehtoriin.

PUUTUTAAN

Opettajan, apulaisrehtorin ja rehtorin tehtävä on lopettaa eriarvoinen kohtelu.

Erityistä huomiota kiinnitetään seksuaaliseen ja sukupuolen perusteella tapahtuvaan häirintään. Häirintä luo kiusallisen, leimaavan, halventavan, nöyryyttävän tai uhkaavan ilmapiirin. Häirintä voi olla sanallista, sanatonta tai fyysistä. Se loukkaa yksityisyyttä tai koskemattomuutta.

Älä hyväksy häirintää. Jos huomaat tai koet häirintää, kerro siitä heti omalle opettajallesi. Opettajan tehtävä on viedä asia rehtorin tai apulaisrehtorin tietoon. Älä jää pohtimaan asiaa yksin. Osoita ettet hyväksy häirintää. Sano esimerkiksi, ettei noin voi tai saa sanoa. Älä ole hiljaa tilanteessa, jossa sinuun tai toiseen kohdistuu häirintää.

Vaikka kiusaaminen ja häirintä ovat usein ryhmähäiriöitä ja niistä tiedetään laajasti, niistä vaietaan. Vaikeneminen voi osoittaa hyväksymistä, välinpitämättömyyttä ja alistumista. Puhu kokemuksistasi. Osoita, että välität.

MUUTUTAAN

Asetutaan toisen asemaan, otetaan opiksi, kannustetaan reiluun kaveruuteen. Halutessasi voit pyytää lisätietoja opettajaltasi, apulaisrehtorilta tai rehtorilta.